Poškozené. ztracené či zpožděné zavazadlo. Návod, co dělat na letišti a na co máte nárok. Část první, poškozené zavazadlo.

Co si počít v okamžiku, kdy Vám letecká společnost nedoručila zavazadla? Na co máte nárok ihned a na co později? Co pro získání pozdější kompenzace za poškozené či zpožděné zavazadlo musíte učinit na letišti? O naše rady a zkušenosti se s Vámi opět rádi podělíme ve třech článcích, kde popíšeme všechny možné situace.

Poškozené. ztracené či zpožděné zavazadlo. Návod, co dělat na letišti a na co máte nárok. Část první, poškozené zavazadlo.

Pro začátek si řekněme pár zajímavých faktů ohledně letecké přepravy zavazadel v Evropě. V roce 2017 je očekávání, že přepravní průmysl v oblasti zavazadel přesáhne 4,5 miliardy kusů přepravovaných zavazadel. V tomto směru je pozitivní, že míra nesprávně doručených, či poškozených či ztracených zavazadel celosvětově klesá. Konkrétně pak z 6,53 zavazadla na 1000 cestujících v roce 2015 na 5,73 zavazadla v roce 2016. V Evropě je ale bohužel aktuální trend opačný. V roce 2016 tato míra vzrostla z 7,8 zavazadla na tisíc cestujících na 8,06 zavazadla. Znamená to tedy, že ročně se v Evropě ztratí, poškodí či doručí se zpožděním více než 21,6 milionů zavazadel. V přepočtu na čas je to pak 40ks zavazadel na minutu.     
(zdroj: SITA – čísla vycházejí z měření v rámci komerčních letů)

Z faktů výše plyne, že reálná šance pro každého z nás, kdo cestujeme letecky se zavazadlem, a setkáme se se ztraceným, poškozeným či zpožděným zavazadlem, je tak bohužel vcelku vysoká. A jak Murphyho zákon říká: „Pokud je ještě nevhodnější doba, aby se něco pokazilo, pak se to stane až v ten okamžik.“ Takže si představte stav, kdy letíte s rodinou na dovolenou k moři, sbalíte si plavky, opalovací krémy, toaletní věci, pleny pro děti a prostě vše co potřebujete, přistanete v cílové destinaci… a… zavazadlo nikde… Co teď? Máte se otočit a letět domu, nebo brečet nebo co? Opět staré dobré přísloví říká: “nic není tak horké, jak to na první okamžik vypadá“. Vše se dá řešit a vše se také vyřeší. Nicméně na případy, kdy se jedná o ztracené nebo zpožděné zavazadlo se podíváme v dalších článcích, dnes si popíšeme o trochu méně nepříjemnou situaci než je ztráta zavazadla a tou je, jak řešit poškozené zavazadlo.

Help karta zavazadlaNáš tip – Chystáte se na cestu? Vytiskněte si naši help kartičku pro zavazadla, a mějte tak při sobě pomocníka pro případ nenadálé události se zavazadlem.

Poškozené zavazadlo

V případě poškození zavazadla, které se událo během letecké přepravy, je primárně nutné a maximálně ideální nahlásit vše ihned na letišti. Vyhledejte si buď zástupce společnosti, nebo najděte přepážku letiště CLAIM BAGGAGE, BAGGAGE HANDLING DESK, BAGGAGE SERVICE apod. (zpravidla bývá u přepravních pásů, kde si zavazadlo vyzvedáváte) a sepište protokol o poškození (DPR – Damage Property Report). Pro toto budete potřebovat zavazadlový lístek a letenku či palubní vstupenku. Zástupce společnosti či přepážky by Vám měl dát informace o tom, jaký bude další postup. Opravu zavazadla pak můžete řešit klidně až po návratu domů. Letecká společnost pak bude povinna se Vám k poškození vyjádřit a buď Vám Vaše zavazadlo nechat následně opravit, nebo Vám proplatit náklady spojené s opravou nebo Vám zajistit nové zavazadlo ve stejné cenové kategorii a v podobných parametrech Vašeho původního zavazadla.

Pokud poškození zjistíte až po opuštění letiště, většina leteckých společností umožňuje nahlášení s fotodokumentací do sedmi dní od data letu, kdy se událost měla přihodit. Dle letecké společnosti je pak třeba najít jakou formou toto umožnuje (email, formulář). Každá společnost v tomto ale přistupuje dle svých všeobecných podmínek a lhůty i možnosti se mohou v tomto směru lišit. Proto jak píšeme na začátku, nejjistější postup je nahlášení poškození přímo na letišti.

Náš tip – při sepisování reportu na letišti či pokud zavazadlo odevzdáváte k opravě, před předáním si pečlivě vyfotografujte místa poškození a celkový vzhled zavazadla. Navíc, pokud uvažujete o nákupu zavazadla, využijte exkluzivní slevu 15 % u našeho partnera www.cestovnizavazadla.cz . Pro získání slevy stačí při nákupu do pole slevový kód zadat: CLAIMCLOUD1

 

Následně, v rámci možné kompenzace od letecké společnosti máte nárok na získání nákladů, které byly zapotřebí na odstranění poškození nebo náhradu zavazadla, případně na náhradu za poškozené věci uvnitř zavazadla, kdy byly škody způsobeny prokazatelně špatným zacházením u přepravce. Maximální výše možné náhrady je pak 1220 EUR. V příštím článku se budeme věnovat zpoždění zavazadla a na co máte v tomto směru nárok…

 

V případě, že byste potřebovali pomoci s nárokováním škody v rámci poškozeného zavazadla, zadejte Váš let, kdy se událost přihodila nezávazně do našeho jednoduchého formuláře zde. My Váš případ v rámci našeho týmu ClaimCloud posoudíme, spojíme se s Vámi a probereme další možný postup. Stejně tak Vám rádi pomůžeme v jakýchkoliv dalších případech, kdy Vám dokážeme získat kompenzace za zpoždění letu nebo za zrušený let.

28. 11. 2017 Marek Lorenc
Späť na prehľad článkov